AKCJE SPOŁECZNE

Pralnia Makerspace w Sokołowsku nagrodzona

Michał, który trzyma czek na rozwój produktu, razem z zespołem ze Spółdzielni Socjalnej zdobyli nagrodę w kategorii Zaangażowanie w Akademii BIZnES CLASS. O współpracy z biznesem i studentką ASP w ramach BIZnES CLASS rozmawiamy z Idą Fischer, Prezeską Spółdzielni Socjalnej PRALNI MAKERSPACE w Sokołowsku.

Dlaczego wzięliście udział w Akademii BIZnES CLASS?
– „Mieliśmy ogromną potrzebę zadecydowania co robimy dalej z naszą działalnością społeczną na rzecz lokalnego środowiska w Sokołowsku i jak rozwijać przestrzeń, którą tam stworzyliśmy, nasz MAKERSPACE” – mówi Ida Fischer, Prezeska Spółdzielni Socjalnej PRALNIA MAKERSPACE.

Aby zrozumieć znaczenie udziału w Akademii BIZnES CLASS warto poznać historię tworzenia się Spółdzielni w Sokołowsku.
Spółdzielnia Socjalna PRALNIA MAKERSPACE wywodzi się ze Stowarzyszenia FILTRATOR, które działało w Sokołowsku lokalnie, organizując warsztaty edukacyjne (z branży kreatywnej, wykorzystujące nowe technologie) dla kobiet i dzieci. Stowarzyszenie mogło oferować swoim uczestnikom darmowe warsztaty, na które pozyskiwało fundusze z dotacji i sponsoringu. Założyciele Stowarzyszenia sami musieli jednak wydzierżawić budynek, w której mieściła się stara PRALNIA i go wyremontować. We wrześniu 2017 r. otworzyli MAKERSPACE. Wtedy zadali sobie pytanie jak to teraz utrzymać? Lokalni mieszkańcy przyzwyczajeni byli do darmowych warsztatów, dotacje się kończyły, a lato w Sokołowsku (miejscowość w górach) tak naprawdę trwa 2 miesiące, więc trzeba było pokryć koszty ogrzewania. To wymusiło na pomysłodawcach tej kreatywnej przestrzeni potrzebę przeformułowania swojego działania.

Czas na ekonomię społeczną
– „Dowiedzieliśmy się od instytucji wspierających ekonomię społeczną na Dolnym Śląsku, czym jest ekonomia społeczna, postanowiliśmy założyć spółdzielnię socjalną i uruchomić działalność komercyjną. Mieliśmy jeden cel: byleby się utrzymać, a resztę przeznaczyć na rozwój tego miejsca” – mówi Ida z PRALNI MAKERSPACE  w Sokołowsku, prezeska Spółdzielni.

Jesteście kreatywnym, młodym zespołem. Na jakie trudności napotkaliście, że potrzebowaliście doradców biznesowych?

– „Stanowiliśmy zespół 7 osób, z różnym doświadczeniem zawodowym. Większość z nas to freelancerzy, miłośnicy Sokołowska, wykonujący kreatywne zajęcia, ale nie zawsze mający poczucie bezpieczeństwa finansowego i zabezpieczenia społeczne. W takich małych miejscowościach nie ma pracy w branży kreatywnej, dlatego sami próbowaliśmy stworzyć sobie miejsce pracy i przyszłościowo stwarzać je również dla dorastającego tutaj pokolenia, aby nie musieli wyjeżdżać do większych miast lub do pracy za granicę. Trudność polegała na tym, że nie wiedzieliśmy jak zdobyć stałe zlecenia od klientów, którzy zapłaciliby nam za naszą pracę. Mieliśmy ogromne zainteresowanie organizowanymi przez nas warsztatami, ale przyzwyczailiśmy lokalnych mieszkańców, że nie muszą za nie płacić. I wtedy pojawił się pomysł na spółdzielnię socjalną, która produkowałaby pegboardy i na udział w Akademii BIZnES CLASS. Mentorzy biznesu z PwC bardzo wzmocnili naszą wiarę w siebie. Mówili, że nasze pomysły, nasz produkt ma szanse zaistnieć na rynku, że idziemy w dobrym kierunku. Przez 6 miesięcy wspólnie analizowaliśmy do jakiej grupy odbiorców powinniśmy skierować naszą ofertę. To było bardzo pomocne – dostaliśmy fachową wiedzę i wsparcie emocjonalne. Będziemy chcieli dotrzeć z naszymi pegboardami do właścicieli lokali gastronomicznych oraz do korporacji, które będą chciały wyposażyć swoje przestrzenie kreatywne i swoich pracowników w tablice pegboardowe.” – opowiada Ida Fischer.

Mentorka designu zaproponowała Wam nową odsłonę Waszego produktu i wzmocniła jego markę projektami graficznymi. Patrząc na zdjęcie z finału Akademii BIZnES CLASS, które prezentuje Wasz produkt oraz wizualizację nadruków wygląda to bardzo profesjonalnie (zdjęcie poniżej).

– „Kasia, z którą pracowaliśmy od początku wiedziała co nam zaproponować, bazując na naszej już częściowo wypracowanej identyfikacji wizualnej (logotypie, stronie internetowej itp.) To bardzo samodzielna i utalentowana studentka Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Stworzyła dla nas kreatywną ulotkę oraz film poklatkowy, pokazujący jak można wykorzystać tablicę pegboardową i jak wiele funkcji ona może spełniać.” – potwierdza Ida.

Możesz w kilku słowach powiedzieć jakie macie korzyści z udziału w Akademii BIZnES CLASS?

– „Otworzyły nam się drzwi na współpracę z wieloma organizacjami. Poznaliśmy inne podmioty ekonomii społecznej, które działają tak jak my i mają podobne problemy.

Jesteśmy zmotywowani szczerym i dobrym słowem, które płynęło do nas od wielu przedstawicieli różnych sektorów, w tym mentorów biznesu z PwC. Skupiliśmy się na zadaniu – na wytworzeniu prototypu, a teraz jesteśmy w trakcie stworzenia pegboardu z nadrukami, które zaprojektowała dla nas Kasia. Idziemy do przodu, rozwijamy się i staramy o zlecenia.

Mamy konkretne projekty, które zrobiła dla nas Kasia z ASP. Wiemy ile mogą one kosztować na rynku, a my dostaliśmy je za darmo. Nie byłoby nas stać teraz na to, aby je zlecić.

Prywatnie doświadczyliśmy zupełnie nowej, różnorodnej formy pracy, którą zaoferowała nam Akademia BIZnES CLASS

Pokazaliśmy naszemu zespołowi z Sokołowska, że braliśmy udział w czymś ważnym i konkretnym. Akademia BIZnES CLASS została doceniona w konkursie Emerging Europe zajmując III miejsce w kategorii Equality – Friendly Initiative of the Year.”- podsumowuje Ida Fischer, prezeska Pralni Makerspace (Spółdzielni Socjalnej w Sokołowsku).