Środowisko naturalne

 

Panato – przykład zrównoważonego rozwoju w produkcji

 

 

Panato jest producentem toreb bawełnianych, worków na sznurkach, plecaków miejskich i akcesoriów tekstylnych z nadrukiem. Od 2012 roku z sukcesem prowadzi działalność gospodarczą, tworząc nie tylko jakościowy, przyjazny środowisku produkt, ale także jakościowe miejsca pracy. Personalizowane produkty to ich specjalność. Realizując zamówienia starają się, aby efekty ich pracy spełniały oczekiwania klienta, a produkty były wykonane w duchu zrównoważonego rozwoju z dbałością o detale i wysoką jakość.

Organizację tworzą współpracujące ze sobą pracownie:
1. PANATO Bag – pod tą marką projektują i szyją torby, plecaki i gadżety reklamowe dla firm i instytucji. Ich zdolności produkcyjne sięgają kilkunastu tysięcy sztuk produktów/msc.
2. Pracownia Szycia – to tu tworzą autorskie kolekcje produktów streetwear’owych, które można nabyć w ich showroomie we Wrocławiu.
3. Pracownia Sitodruku – to pracownia, w której wykonują nadruki na produktach, projektują i drukują autorskie grafiki oraz prowadzą pokazy i warsztaty sitodruku.

 

 

MISJA
Spółdzielnia Panato dba o to, aby praca miała nie tylko wymiar zarobkowy, ale również była użyteczna społecznie. Jako przedsiębiorstwo społeczne tworzą miejsca pracy dla osób najbardziej oddalonych od rynku pracy, m.in dla osób z niepełnosprawnościami. Wierzą, że mogą zmieniać rzeczywistość, a z pewnością tę, która ich otacza.
Dzięki dochodom ze sprzedaży mogą pomagać, dając pracę osobom w trudnej sytuacji życiowej. Kupując ich produkty wspierasz także inne nasze działania, ukierunkowane na działalność non profit w obszarze kultury oraz promowanie i rozwój ekonomii społecznej.

DBAŁOŚĆ O ŚRODOWISKO
W każdym miesiącu Panato dostarcza kilka tysięcy toreb bawełnianych i plecaków. W swoich projektach, oprócz powszechnie używanej bawełny, wykorzystują również materiały nietypowe takie jak Tyvek lub Washable paper. Przetwarzają też stare siatki banerowe na torby i plecaki dla marki Dekoeko. Wiedzą o ekologii w branży tekstylnej bardzo dużo i chętnie dzielą się tą wiedzą z klientami.

Na pewno można się od nich dowiedzieć, że w porównaniu z konwencjonalną bawełną, produkcja bawełny ekologicznej charakteryzuje się całkowitym zakazem stosowania środków chemii rolnej takich jak pestycydy, herbicydy oraz nawozy sztuczne, dzięki czemu szkodliwość dla środowiska całego cyklu życia produktu zmniejsza się aż o ok. 90%. Dzięki wyeliminowaniu substancji toksycznych z procesu uprawy, bawełna ekologiczna jest bardziej bezpieczna dla ludzi pracujących przy jej produkcji oraz dla konsumentów. Warto jednak wiedzieć, że trzyletni proces przechodzenia z uprawy konwencjonalnej (oczyszczanie gleby z toksycznych substancji) na uprawę ekologiczną jest długotrwały i kosztowny, a przy tym zużywanie wody przy jej produkcji jest nadal bardzo wysoka. W Polsce, ze względu na klimat, uprawa bawełny jest niemożliwa, a certyfikowana bawełna ekologiczna praktycznie nie występuje.
Dlatego Panato szczerze informuje swoich klientów dlaczego warto brać pod uwagę też inne materiały (nadające się do recyklingu), a nie tylko bawełnę. Starają się, by materiały i proces produkcyjny jak najmniej obciążały środowisko naturalne. W praktyce oznacza to, że zwracają uwagę na ślad węglowy, jaki zostawiają zamawiane przez nich materiały, dlatego wybierają lokalnych dostawców i polskich producentów. Wśród ich dostawców są polscy producenci nici, taśm pasmanteryjnych, surowej bawełny, zamków oraz dodatków pasmanteryjnych.

WIZJA
Dążą do tego, by być najlepszym przedsiębiorstwem społecznym w Polsce i wiodącym polskim producentem toreb i plecaków reklamowych, z dumą budowanym przez pracowników spółdzielni oraz ich partnerów biznesowych.
To marzenie, które zamieniło się w rzeczywistość, dzięki dbałości o:
• Niepowtarzalność – unikalny charakter organizacji na którym budują przyszłość.
• Odpowiedzialność społeczna – projektują i produkują akcesoria reklamowe w sposób odpowiedzialny społecznie.
• Wyznaczanie trendów – tworzenie nowych produktów i rozwiązań, które będą ułatwiać pracę klientom i skutecznie budować wizerunek ich firm.
• Mądre zarządzanie – innowacyjne rozwiązania organizacyjne i racjonalne gospodarowanie zasobami.

 

 

CO JESZCZE WARTO WIEDZIEĆ O PANATO?

• W 2017 zainicjowali powstanie ogólnopolskiej sieci przedsiębiorstw społecznych zatrudniających osoby z niepełnosprawnościami – PANATO bag
• W skład sieci wchodzą: Spółdzielnia PANATO (Lider), Stowarzyszenie Pomocy Humanitarnej, Zakład Aktywności Zawodowej, Przedsiębiorstwo Społeczne TPD Oddział Miejski w Wieruszowie, Rudzki Zakład Aktywności Zawodowej, Manufaktura Dobrych Usług sp. z o.o. oraz organizacje partnerskie.
• Wspólnie pod marką PANATO Bag produkują torby i plecaki reklamowe na rynek krajowy i zagraniczny.

2018: Laureat konkursu Dolnośląskie Gryfy, 1 miejsce w kategorii “Przedsiębiorstwo Społeczne”
2016, 2017, 2018: certyfikat jakości “Zakup Prospołeczny”
2013, 2014, 2015, 2016: certyfikat jakości “ES”
2016: Laureat konkursu ogólnopolskiego Przedsiębiorstwo Społeczne Roku w kategorii “Wyróżnienie PwC”
2014, 2015: Finalista konkursu ogólnopolskiego Przedsiębiorstwo Społeczne Roku
2013: Laureat konkursu ogólnopolskiego Przedsiębiorstwo Społeczne Roku w kategorii “Pomysł na rozwój”
2012: Laureat konkursu regionalnego Dolnośląskie Przedsiębiorstwo Roku, 1 miejsce