We wrocławskiej Concordii Design odbyła się wrześniowa edycja spotkania WRO BIZnES. Celem inicjatywy, organizowanej przez Dolnośląski Ośrodek Polityki Społecznej, Biura Rozwoju Gospodarczego Urzędu Miejskiego Wrocławia, Klastra Inicjatyw Ekonomii Społecznej oraz SOC TECH LAB była integracja środowiska biznesowego i społecznego. Dzięki partnerskiej współpracy z Concordią Design, EY, Fundacją Domu Pokoju i RCWIP udało nam się ująć perspektywę potrzeb społecznych i biznesowych przy planowaniu tego przedsięwzięcia. Charakter networkingowych spotkań ma stwarzać okazję do zawiązywania nowych relacji biznesowych, a w tym przypadku chodziło również o zrozumienie wzajemnych potrzeb i korzyści tych dwóch światów.
Zależało nam na tym, aby przedstawiciele biznesu zobaczyli w podmiotach ekonomii społecznej partnerów biznesowych, u których mogą zamawiać konkretne produkty i usługi np. gadżety reklamowe, catering czy szkolenia i badania marketingowe. Liczymy na to, że przedsiębiorstwa, które poznają różnorodny wachlarz produktów, oferowanych przez podmioty ekonomii społecznej, zlecając zamówienia w pierwszej kolejności pomyślą właśnie o nich. Dzięki temu rozwiązaniu firmy, dokonując zakupów, będą realizować założenia społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), wspierać polskie produkty i usługi, a także pośrednio organizować pracę tym, którzy z różnych przyczyn mają problemy z jej znalezieniem: osobom niepełnosprawnym, długotrwale bezrobotnym, bezdomnym czy samotnym matkom. Dodatkową korzyścią dla przedsiębiorstwa jest możliwość odpisania sobie składki PRFON, jeśli zamówienia składane są u niektórych podmiotów ekonomii społecznej, zatrudniających osoby z niepełnosprawnością. Ważne dla nas było to, aby nikogo nie przymuszać. Chcieliśmy, aby przyszły osoby, które są gotowe na taką współpracę i widzą w niej korzyści dla siebie.
Inicjatywa spotkała się ze sporym zainteresowaniem, zarówno ze strony podmiotów ekonomii społecznej, jak i czołowych przedsiębiorstw, działających w Polsce. Na wrześniowym spotkaniu w Concordii Design pojawili się przedstawiciele takich firm jak Skanska Property Poland, EY, DOM developer, Work 4 US Sp. Z o. o., ARAW, Centrum Ślęza.
A tak o wydarzeniu mówili jego uczestnicy:
– Wydarzenia na których poruszane są zagadnienia, związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu są bardzo potrzebne, podobnie jak kwestia etyki w biznesie. Rozwój świadomości pracodawców i pracowników w tych dwóch obszarach może naturalnie zbliżyć firmy i przedsiębiorstwa społeczne do siebie. Niełatwo jest dotrzeć do społecznych dostawców, nie słyszymy o nich często dlatego bardzo chętnie wzięłam udział we WRO BIZnESie. Z przyjemnością wzięłabym udział w kolejnym spotkaniu, szczególnie jeśli w programie pojawiłby się otwarty panel dyskusyjny dot. specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstw społecznych i trudności z jakimi mierzą się na co dzień. Chcielibyśmy poznać obszary, w których być może moglibyśmy pomóc – swoimi spostrzeżeniami dzieli się Iwona Langier, Dyrektor Zarządzająca w WORK 4 US.
Z kolei Zenon Matuszko, prezes Fundacji Rozwoju Ekonomii Społecznej, który współpracuje na co dzień z wieloma przedsiębiorstwami społecznymi zauważa, że takie spotkania biznesu z podmiotami ekonomii społecznej otwierają nie tylko nowe możliwości, ale pozwalają wychodzić z utartych schematów myślenia: – Poznanie nowych osób spoza swojego kręgu działalności sprawia, że możemy dojrzeć zupełnie nową pespektywę, możemy się zainspirować, zmotywować do działania, pomóc sobie wykorzystując wzajemnie swój potencjał.
Podobnymi refleksjami dzieli się Irmina Całus, Koordynator Komunikacji Biznesowej Centrum Ślęza dla której inspiracją były pomysły innych oraz ich spojrzenie na realizację tych samych zagadnień.
– Zaskoczyła mnie bardzo przyjazna i wręcz domowa atmosfera. Udało się też nawiązać nowe znajomości i kontakty biznesowe – dodaje.